Positief leren denken

Cognitieve gedragstherapie: wat is dat?

 

Kamp je met angsten of somberheid? Mijd je situaties die negatieve gevoelens oproepen? Bij cognitieve gedragtherapie richten we ons niet op oorzaken van uw problemen in het verleden. De therapie behandelt klachten die je nu hebt en is kortdurend van opzet.
 

Hoe gedraag je je in moeilijke situaties?

 

Psychotherapeuten praten vooral met hun cliënten. Een Cognitief Gedragstherapeut is met name geïnteresseerd in de wijze waarop je je in moeilijke situaties gedraagt. Daarover spreken we uitvoerig. Belangrijk is te weten hoe je u over moeilijke situaties denkt.

 

De therapie: meer heden, minder verleden

 

Cognitieve Gedragstherapeuten praten betrekkelijk kort over het verleden en over jeugdervaringen. De therapie richt zich veel meer op het heden.

 

Een Cognitief Gedragstherapeut praat niet alleen over andere onderwerpen met de cliënt, de gesprekken hebben dikwijls ook een wat andere kleur of toonzetting. In veel andere therapieën wordt de cliënt gestimuleerd bij zichzelf te onderzoeken wat hij voelt of wil. Bij dat zelfonderzoek zijn therapeuten betrekkelijk zwijgzaam en terughoudend.

 

Cognitieve gedragstherapie: actieve aanpak

 

Cognitieve Gedragstherapeuten zijn doorgaans actiever. Zij gaan eerder met jou op zoek naar knelpunten en manieren om met zaken om te gaan. Dat uitgangspunt zorgt ervoor dat je eerder adviezen en richtlijnen meekrijgt, dat in bepaalde gevallen huiswerkafspraken worden gemaakt en dat we bepaalde oefeningen in de therapie doen.

 

Meer over cognitieve gedragstherapie

  De effecten van de therapie »
 

De duur van de behandeling »

 

Wil je meer weten of een oriënterend gesprek?
Wil je eerst kennismaken? Dat kan. In een intake- of klikgesprek kijken we samen wat voor jou de beste behandeling zou zijn en wie van onze therapeuten je daarbij het best kan helpen. 

 

Ons secretariaat is per e-mail te bereiken via info@depsychotherapiepraktijk.nl

030-666 9000

 

 

Je kunt ook het aanmeldingsformulier invullen.